Portfolyo

Zehra Seda Boztunalı

 

Ruhumu ara(r)lar sayfalar…

 

Sanatsal pratiğimin temel kavramlarını hafıza, ölüm, yas, sağaltım ve otobiyografi oluşturmaktadır. Bu kavramlar pratiğimde birbirinden bağımsız olmayan, iç içe geçmiş, birbirinin içinden doğan kavramlardır. Bu kelimeleri ortaklaştıran şey küçük yaşta yaşadığım bir doğal afet sonrası anne ve babamı kaybetmiş olmam, bunun hafızamda yarattığı boşluklar, iyileşme sürecinin plastik olarak üretimimde nasıl karşılık bulduğu ve bunların topyekûn nasıl bir otobiyografik dilin olanaklarını yarattığıdır. Bu eksende ortaya çıkan “Ruhumun Kitabı” dizisi de tutamadığım yasa duyduğum özlemden hareketle, kayıp sonrası uzun yıllar yaşadığım dede evinden aşina eski kitap sayfalarını bir araya getirmemin, sarıp sarmalamamın ve bu minvalde kendimi iyi etme sürecimin plastik dildeki karşılığını oluşturur. Son kertede, mekâna özgü (site-specific) sanat sürecinin deneyimlendiği dizide; harabe bir mekânla bağ kurularak çalışmalar mekâna, mekândaki duvarlarda açılmış boşluklara yerleştirilmiştir. Dizi; ruhta açılan boşluğun doldurulma çabası olarak okunabileceği gibi üretimlerin tam da bu esnada kendi nihai amaçlarına ulaştıklarının idrak edildiği bir süreci yansıtır.

 

 

Zehra Seda Boztunalı, “Ruhumun Kitabı- I”, eski kitap sayfaları, el yapımı kâğıt, mürekkep, halat, 18 x 13 x 5 cm, 2021
Zehra Seda Boztunalı, “Ruhumun Kitabı- III”, eski kitap sayfaları, el yapımı kâğıt, mürekkep, rafya ip, halat, 58 x 17 x 9 cm, 2021
Zehra Seda Boztunalı, “Ruhuma Mektup”, eski kitap sayfaları, zarf, mürekkep, ip, 26 x 26 cm, 2022
Zehra Seda Boztunalı, “Ruhumun Parçalı Doğası- VI”, yerleştirme, eski kitap sayfaları, mürekkep, sicim ip, mekâna ait nesneler (kesilmiş iki parça laminant, ip, talaş, toprak vb.) 30 x 30 x 20 cm, 2022
Zehra Seda Boztunalı, “Ruhumun Parçalı Doğası- IV”, yerleştirme, eski kitap sayfaları, mürekkep, sicim ip, mekâna ait nesneler (camı kırılmış açık haldeki eski banyo penceresi ve diğerleri), değişen ölçülerde, 2022
Zehra Seda Boztunalı, “Ruhumun Parçalı Doğası-VIII”, yerleştirme, eski kitap sayfaları, mürekkep, sicim ip, mekâna ait muhtelif duvar delikleri, 67 x 16 x 8 cm, 2022
. Zehra Seda Boztunalı, “Ruhumun Parçalı Doğası-XV”, derici kâğıdı üzerine karışık teknik (iki parça, rulo), mekâna ait muhtelif nesneler, 40 x 30 x 12 cm, 2022
Zehra Seda Boztunalı, “Ruhumun Parçalı Doğası-XI”, yerleştirme, eski kitap sayfaları, el yapımı kâğıt, mürekkep, sicim ip, mekâna ait nesne (açık haldeki ikili elektrik prizi), 13 x 17 x 8 cm, 2022
Zehra Seda Boztunalı, “Ruhumun Parçalı Doğası- XIII”, yerleştirme, eski kitap sayfaları, mürekkep, mekâna ait banyo borusu ve diğerleri, 80 x 17 x 8 cm, 2022
Zehra Seda Boztunalı, “Esîr- II”, derici kâğıdı üzerine karışık teknik, 120 x 160 cm, 2023


“Esîr” dizisi; esîr olarak adlandırılan, beş duyu organımız ile algılayamadığımız, katı, sıvı ve gaz hallerine oranla yoğunluğu daha az vibrasyonel hızı ise daha yüksek olan, akışkan ve süptil maddeye gönderme yapar. Beşinci element ya da öz olarak kabul edilen Esîr, eski stoacıların ve günümüzde teozofların “ether” (aither) olarak niteledikleri, kökeni Antik ve Orta çağ bilimine dayanan bir olgudur. Bu bağlamda, Ahmet Hamdi Tanpınar’ın poetik kurgusunda öne çıkan “tabiat”, “zaman”, “his” ve “sonsuzluk” kavramları ile kurulan bağ üzerinden Esîr bize psişik dünyanın kapılarını aralamaktadır. 

Olmuş olan, olmakta olan, olacak olan her şey onlardan çıkar, 
Filizlenmiş ağaçlar, erkeklerle kadınlar, 
Yaratıklar, kuşlar, suda beslenen balıklar, 
Ve de uzun ömürlü tanrılar. 

Empedokle

Zehra Seda Boztunalı, “Esîr”, yerleştirme, derici kâğıdı üzerine karışık teknik, 200 x 180 x 8 cm, 2021
Zehra Seda Boztunalı, “Esîr” (ayrıntı)